Arabisk Linssoppa

Jag tänkte dela med mig lite av en soppa jag snodde ur en kokbok hos min syster som var riktigt god och som jag vill rekomendera andra att göra!


ca: 6 portioner
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
1 röd paprika
olivolja
1 1/2 tsk curry
1 1/2 tsk malen spiskummin
1 tsk basilika
1 lagerblad
1 burk krossade tomater 400g
12 del vatten
2 tärningar höns- eller grönsaksbuljong
2 dl röda linser
salt och peppar

(tips: toppa med färsk koriander eller persilja samt fetaost för att göra soppan extra god)

Hacka löken och vitlöken och skär moroten och paprikan i små tärningar. Fräs grönsakerna i olivolja utan att de tar färg. Lät curry och spiskummin fräsa med en liten stund. Tillsätt basilika, lagerblad, tomat, vatten och buljongtärningar. Koka under lock i ca: 15 minuter. Tillsätt linserna och låt koka yttligare ca: 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0