mask...

För någon vecka sen lite drygt hittade jag massa små grejer på golvet som jag först trodde va något typ av avföring från något äckligt skadedjur.. Det såg ut som små korvar och vissa kunde jag inte sopa upp riktigt för dem hade som torkat in i golvet, så jag antog att de hade varit "färska" innan liksom.. Hur som helst så tog jag då bort allt och torkade noga.. Några dagar senare hittade jag likadana igen, något färre, fast på samma ställe.. jag tog upp en med en bit papper och liksom böjde på den, den var seg.. då slog det mig att det kanske var någon typ av larv eller mask? men hur? och varför? och hur kom den dit.. Sjuuuukt äckligt var det iaf och jag började oroa mig supermycket och jag inbillade mig att det kröp på mig mest hela tiden när jag var hemma... Jag kollade även igenom hela min lägenhet efter ohyra, damsög överallt jag kom åt, men jag hittade ingen direkt orsak till varför det fanns och var det kom ifrån. FÖRST IGÅR!

Jag vattnade alla mina blommor, så som man måste göra ni vet för att dem inte ska dö.. Någon timme senare kollade jag i en av krukorna av någon anlening.. och såg att det KRÖP i den.. verkligen tokkröp.. det var minst 20 små maskar/larver, skulle inte förvåna mig om det var närmare 30 till och med.. Jag fick panik... Ville bara kasta ut skiten från balkongen direkt... Det var en sån här palm från ikea, ganska stor kruka.. 3 palmer i samma i olika höjder.. den lägsta dog dock för några månader sen,  bladen hade bara ramlat av den och den hade typ ruttnat i stammen.. skumt då tyckte jag, det var liksom inte som att den torkade ut utan den ruttnade.. Den högsta hade börjat göra likadant men den mellersta var relativt fräsch fortfarande så jag fick för mig att jag skulle försöka rädda den men slänga resten.. Så jag började gräva i krukan med en sked för att få upp växten.. efter det pillade jag bort så mycket jord som möjligt från rötterna, det var en hel del mask/larver där med... och till sist spolade jag av det sista i duschen.. ville försäkra mig om att INGEN mask skulle lyckas följa med... Jag ställde den i vatten och än så läge så står den kvar så.. Jag har ingen jord hemma för att kunna plantera om den än.. 

Jag kan väl säga såhär att jag är sjukt äcklad över att ha haft det där inne i min lägenhet, i min blomkruka så pass länge utan att veta det, eller jag har väl vetat att det var nåt men inte vart... Men samtidigt är jag glad över att jag tillslut hittade skiten, jag mådde fruktansvärt illa hela dagen igår, och gör det när jag tänker på det igen också... Men NU är det borta iaf! Tur det... Blomman ruttnade väl förmodligen också pga av masken.. och hur masken kom dit från början har jag ingen aning om.. Den måste ha varit i jorden redan när jag köpte blomman för jag har det inte i någon annan kruka.. fyfan. 



~








Över  till  någonting  helt annat.
Jag och baby gjorde knäck igår!


...utan mask

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du borde gått tillbaka till IKEA och klagat!!!

2010-12-03 @ 01:48:09
Postat av: Adele

Ja det kanske jag skulle ha gjort. men det var ju liksom i Juni jag köpte den.. så känns sent ;/

2010-12-03 @ 12:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0